Danske Twitter tal for februar 2011

I forbindelse med den verdensomspændende Twestival der løber af stablen d. 24 marts 2011 – også i København og Aalborg – vil vi forsøge at kaste lidt lys over tweet-anvendelse i Danmark. Her eksemplificeret med nogle tal udelukkende for februar måned 2011.

I februar havde vi registreret ca. 30.000 danske twittere, der tilsammen skrev 421.000 tweets.

antal tweets pr. dag, februar 2011

Af disse bestod:

  • 12% retweets af andres tweets, dvs med anvendelse af “RT”  (og yderligere 1,4 % med anvendelse af “via”)
  • 19% indeholdt et spørgsmål – ihvertfald et “?”-tegn
  • 23% indeholdt et “!”
  • 32% indeholdt et link (heraf hele 47.300 til URL-forkorter tjenesten bit.ly, som sjovt nok anvender det libiske top-domæne .ly) (se bla. Bit.ly’s egen blog og Guardian).

Hash tags (#)

17% af alle tweet indeholdt et eller flere hashtags, og i perioden blev der anvendt 306.000 hashtags.

Top-10 liste af anvendte hash tags:

  1. egypt (6817 anvendelser)
  2. xfactordk (4395)
  3. fb (2301)
  4. fail (2306)
  5. ff (2238)
  6. Denmark (2191)
  7. Libya (2178)
  8. dkpol (2107)
  9. Eye (2005)
  10. jan25 (1995)

Andre interessante hashtags i top-100: fredagsbog, Mubarak, superbowl, oscars,  swCPH, Facebook, umbraco, Tahrir, twedagsbar, gaddafi, bahrain, penkowa.

Længde af tweets

Man kan jo maksimalt anvende 140 tegn i tweets, så mange tweets går faktisk helt til grænsen. At skrive et tweet på præcis de 140 tegn der er til rådighed har åbenbart et navn i sig selv: Twoosh.

Antal tweets afhængig af længden af tweets

Grafen er dog lidt misvisende, idet længden i ovenstående indeholder både selve tweetet og længden af tweeterens brugernavn.


7 Comments

  • Peter Ulstrup Hansen

    25. marts 2011

    Tak fordi i deler disse data, rigtig spændende!

    Det ville være super fedt hvis det kan lade sig gøre at i laver tilsvarende for årets 11 andre måneder og hvis der så er mulighed for at modtage en email eller anden alert når tallene foreligger vil jeg slet ikke kunne få armene ned igen.

    Et andet initiativ som jeg og, tror jeg, mange andre vil sætte pris på er en daglig alert med trendig topics for Danmark, har ventet på at Danmark skal blive tilføjet som lokation til Twitters Trending Topics og venter stadig.

    Tak igen!

    Peter

  • Stefan Bøgh-Andersen

    25. marts 2011

    Hej Peter

    Tak for ros – det kan vi godt li’. Og godt at oversigterne og statistikkerne kan bruges.

    Faktisk kan man se de mest anvendte hashtags for den sidste uge, samt for i dag på sider som:
    http://overskrift.dk/twitter/face.php

    Og din ide med månedlig updates er også interessant. Den må vi lige tænke over.

  • Pingback:Twitter-tal 2011 | Kommuniktionsplanlægning i sociale medier

  • Pingback:Hvem skal jeg følge på Twitter? « Advertising Paradigm

  • Simon Kibsgård

    17. juni 2011

    Ja, det er gode stats! Tak for dem. Jeg skriver mig også gerne op til en update.

    Er det nogen måde at indikere, hvor mange som faktisk LÆSER tweets?
    Man kan jo se dem syndikerede på websites, blogs og forskellige feed readers og den dimension er også ret interessant i evaluering af marketingværdien af twitter (som jeg interesserer mig en del for 🙂
    Mvh Simon Kibsgård

  • Anders

    14. april 2012

    Jeg har efterhånden læst mange blogs og Twitter post om utilfredse kunder, der anvender disse medier til at lufte deres utilfredshed. De fleste indlæg er dig om udenlandske tilfælde. Hvilke(t) medier anvender danske kunder til at udtrykke deres utilfredshed? Vel nok ikke Twitter – da det jo så kun er en delmængde af de 30.000 der er utilfredse.

    • Stefan Bøgh-Andersen

      14. april 2012

      Der er meget brok over firmaer og tjenester på de sociale medier, som blogs, Twitter og Facebook.

      Som et eksempel, går det tit ud over teleselskaberne, som leverer dårlig tjenester, forkerte fakturaer, forkerte omlægninger etc.

      Se f.eks. hvordan Twitter anvendes til med kommentarer – også gode, men mest brok – for disse selskaber:

Comments are closed.