Overskrift

Dell og YouSee i Social Media problemer

To interessante cases om sociale medier og påvirkning af brands fandt sted i Danmark i sidste uge på samme dag for hhv. Dell og YouSee.

Dell

Den første case er Dell, som havde inviteret til seminar i forbindelse med at grundlæggeren Michael Dell var i landet. Som moderator havde Dell valgt “blærerøven” Mads Christensen, som kommer med sine kommentarer til den skæve kønsfordeling i IT-branchen med udtryk som “IT branchen er heldigvis en af de sidste bastioner, som kan holde kvinderne ude. Kønskvoteringen er stadig nogenlunde sund og rask i jeres branche”. I publikum sidder bla. blogger og radiovært Christiane Vejlø, som hurtigt ytrer sig på Twitter med f.eks.:

 


Diskussionen tager hurtigt fart på Twitter og senere skriver Christiane Vejlø et længere blog-post om ‘oplevelsen’: “Dress code: Blåt slips og mand!

Dagen efter er der en lang række indlæg i forskellige medier, og Dell bliver nødt til at distancere sig fra Mads Christiensens kommentarer. Senere blogger også Dorte Toft på Berlingske med “Danmark som frizone for ‘Hold kæft, kælling’. Fordel?”.

Via Overskrifts Overblik værktøjet kan man se og undersøge antallet, fordellingen og indholdet af omtalerne. Normalt er der omkring 5 – 15 indlæg om dagen omhandlende Dell, mens i dagene omkring Dell-sagen var mellem 150 – 200 indlæg, overvejende fra Twitter, men også blog-indlæg og kommentarer.

Antal omtaler af Dell fra 5/4 til 19/4 2012.

 

YouSee

Den anden case handler om YouSee, som under Champions League kampen mellem Bayern München og Real Madrid gav sorte huller i transmissionen, til stor frustration for fodbold-seerne. Som det ses af tilsvarende graf for YouSee, gav problemerne “seer-storm” i de sociale medier:

Antal omtaler af YouSee fra 5/4 til 19/4 2012.

Normalt er der mellem 10 og 20 indlæg om Yousee om dagen, mens der på dagen var over 300 indlæg, igen hovedsageligt på Twitter. Hos Yousee må pressechef Ib Konrad Jensen da også erkende “Det værste i min tid” (fra Sporten.dk).

Endnu engang eksempler på hvor hurtigt (dårlig) omtale kan sprede sig vha. sociale medier, og vigtigheden for virksomheder og brands at kunne reagere hurtigt på denne slags social medie kriser, også via Social Media Monitoring.

Exit mobile version