Autenticiteten er nøglen for blogs i PR-samarbejde

Hvor mange blogindlæg læser du, hvor du er i tvivl om indlægget har flere formål, end bare at fortælle en historie, der tilfældigvis drejer sig om oplevelse med et produkt? Er det reklame, eller er der tale om oprigtig begejstring for produktet?

Er du i tvivl, er der nok ingen tvivl, men der findes faktisk regler for hvordan det i så fald skal deklareres. Historien om produktet kan sagtens være en del af et PR-samarbejde mellem producenten og bloggeren, men som Stine Bjerre Herdel skriver ovre på kommunikationen.dk, er der altså ihvertfald 5 punkter man bør forholde sig til, hvis man vil markedsføre sit produkt via blogs.

Som artiklen påpeger, kan man ikke bare sende sit produkt til en blogger, og forvente at det bliver anprist automatisk. Hvis det er tilfældet, er der dels risiko for at læserne ret hurtigt forsvinder – netop fordi de jo bare kan se en reklame for produktet istedet for at læse om det på en blog, hvis de vil “sælges til”. Læserne investerer tid i kendskab til, og for nogens vedkommende i relationen til bloggeren, og hvis der tales om et produkt, må bloggeren være reel i sin “test” af produktet og ærlig om at omtalen af produktet indgår i et samarbejde.

Men som artiklen nævner, er det rent faktisk ikke tilladt at reklamere for et produkt, uden at indlægget deklareres som reklame, ifølge loven om Markedsføring. Læs mere ovre hos Forbrugerombudsmanden.

Antallet af blogs

I indlægget på kommunikationen.dk, nævner Stefan Bøgh-Andersen her fra Overskrift.dk, at der er 7-8000 aktive blogs ud af de godt 70.000 danske blogs. Det vil sige at Overskrift altså pt. følger 70.000 danske blogs, men hvad betyder det? De sidste 10 år, har der været ca. 250.000 danske blogs åbne, som har skrevet et indlæg – eller flere. I nogle tilfælde stopper bloggeren med at skrive, domæne-navnet udløber, interessen forsvinder, måske lukker hele blog-platformen man skrev på eller man flytter til en anden blog-platform. Det betyder at ca. 180.000 blogs har været aktive, men er lukkede igen, og de kan ikke længere læses på nettet.

Tilbage står så de godt 70.000 blogs, som stadig kan læses online, men det er jo ikke ensbetydende med at der kommer nyt indhold fra dem; Det nyeste indlæg kan sagtens være mere end et år gammelt, men vi vil næppe kategorisere det som en aktiv blog. Bloggeren kan dog sagtens vælge at begynde at skrive igen – og når det sker følger Overskrift den igen med det samme. Når Overskrift taler om 7-8000 aktive blogs, drejer det sig altså om blogs, hvis seneste indlæg er skrevet indenfor den sidste måned.

Antallet af aktive blogs har været højere, men andre platforme som f.eks. Facebook, Twitter og Instagram har for en dels vedkommende overtaget aktiviteten. Den 31. december 2009, var der 160.000 blogs, hvoraf halvdelen var at betragte som aktive. Antallet af blogs er altså faldet, dog må det forventes at konkurrencen mellem de forskellige blogs, samt kravene til kvaliteten af indholdet er steget. Flere blogs er blevet professionaliseret og er blevet en betragtelig indtægtskilde de sidste 5 år. Der er alligevel sket en del de sidste par år, og mon ikke vi samler op på nøgletallene for året, og måske også de sidste 5 år, når vi nærmer os 2016.


4 Comments

  • jacob

    26. november 2015

    Jeg har i høj grad problemer med min autenticitet. Jeg blogger i høj grad på grund af produktet, kan give en indtægt.

    Men jeg har et spørgsmål med det med Forbrugerombudsmanden. Hvordan skal det rent teknisk deklareres? Jeg tænker, du skriver om et almindeligt emne og har reklamer på bloggen. Skal de reklamer så også deklaeres?

  • jacob

    4. december 2015

    Jo tak!

    Men de skriver med et blog-indlæg. Jeg kender ikke en præcis, eksplicit definition af et blog-indlæg. 🙂

    Men vil du sige, at det generelt handler om hjemmesider?

  • Jens Ulrik Lange

    10. december 2015

    Det korte svar på dit spørgsmål er: Ja.

    Hvis du forholder dig til Markedsføringslovens § 4:
    “En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.”

    Mediet uagtet, skriver forbrugerombudsmanden sandsynligvis specifikt til bloggere, da de må sjældent må forventes at læse markedføringsloven igennem.

Comments are closed.