Effektmåling af kommunale slogans

Alle skriger på data, der kan dokumentere effekten af branding-indsatsen. Kommunale slogans har ramt ca. halvdelen af de danske kommuner. Om et slogan er er godt eller ej, kan være en smagssag, men det skal i alle tilfælde aktiveres og udbredes – og måles.

Et kommunalt slogan og en vision skal gå fra at være en beslutning og ord på et brevpapir til en aktiv del af næsten alt hvad kommunen gør, før det bliver til branding og får et liv, udtaler Trine Nebel, adjunkt ved DMJX, til Radio 24Syv den 5. januar i programmet 24Syv Morgen, hvor samtalen handlede om kommunale slogans.

Trine Nebel, Adjunkt ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Trine Nebel, Adjunkt ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Kommunale slogans: Assens – Vilje til vækst

Eksempelvis er Assens Kommune’s vision og slogan: “Vilje til vækst”, hvilket fungerer fint, siger Trine Nebel. Assens skal dog rent faktisk vise vilje til vækst, og udbrede det. Det viser sig dog, ved en søgning i online og sociale medier på Overskrift.dk, at Vilje til vækst kun er benyttet 3 gange de seneste 3 måneder, hvor de selv har været afsender 2 af gangene, og derudover i et kritisk læserbrev fra en borger.

Ofte er slogans noget kommuner bare vil have, og så får det lavet uden at sætte det ind i en strategisk sammenhæng, og uden at bruge særligt mange penge på at få det udviklet – og man vælger det måske fordi det er “meget hyggeligt”, siger Trine Nebel

Kommunale slogans: Mærk Næstved

Næstved Kommune har valgt Mærk Næstved, og uanset det kommunale slogans kvalitet, er det blevet indarbejdet i kommunens kommunikation, så de har aktive profiler på Facebook og Instagram, som har taget navn efter slogan’et – derved bliver det aktiveret og går fra at være tanker og brevpapir til at blive branding. Også det lokale broløb, blev navngivet Mærk Næstved Broløbet – og derved fik slogan’et yderligere liv.

Andre kommuner

I udsendelsen nævnes andre kommuner – klik for at se hvor meget de er brugt online den seneste måned:

Se i øvrigt listen af andre slogans her indsamlet af Bureaubiz i 2015.

Trine’s bedste slogans

På spørgsmålet om et yndlingsslogan, svarer Trine Nebel:

“Mit yndlingsslogan er fra Møn, men ikke specifikt Vordingborg Kommune. Geo-branding (hvor man brander et område, men ikke nødvendigvis en kommune) kan inkludere slogans om lokationer såvel som kommuner, og Geocenter Møns Klint er et sjældent godt eksempel: Powered by nature

Men ellers kan jeg godt lide Thisted Kommunes slogan: Danmarks førende klimakommune. Kommunen er vistnok selvforsynende med el, men hvis det at være bevidst klimaførende også var integreret i alt hvad kommune i øvrigt foretog sig – fra børnepasning til asfaltering – så ville der være tale om et slogan, der kunne blive til kommunebranding, hvad slogans, isoleret set, ikke nødvendig er.

Frederiksberg Kommune – Hovedstadens grønne hjerte, er også et godt slogan, fordi Frederiksberg, når man visualiserer København og ser på et kort, ligger og banker som et hjerte (eller en grøn klat) inde midt i Københavns Kommune. Kommunen syner også grøn og velfriseret, når man besøger den, der er grønne bystandere og skilte – og så har kommunen været konservativt styret i mange år, som journalisten fra Radio24syv også bemærkede i indslaget, og den konservative logofarve er de senere år blevet tonet mørkegrøn.”


Vil du arbejde i dybden med effektmåling af branding, budskaber, konkurrenter – eller af dit slogan, er det muligt at prøve Overskrift gratis i 14 dage her.