Hvem engagerer danskerne bedst før strejke og lockout?

Vi bliver alle berørt, hvis strejke og lockout effektueres i april. Bølgerne går højt under forhandlingerne om de offentligt ansattes overenskomst for 2018. Alle holder nærmest vejret, mens vi venter på hvordan april kommer til at folde sig ud. I dette Onsdags-overblik, kan du læse mere om hvilke online overenskomst-samtaler, der får danskerne på barikaderne.

I sidste onsdagsoverblik blev der fokuseret på hashtags ifm. overenskomstforhandlingerne for at få give overblik over hvilke hashtags der bliver anvendt.

I denne udgave undersøges nu mere bredt på tværs af online og sociale medier for anvendelsen af forskellige ord og emner indenfor overenskomst, strejke, lockout samt de forskellige hashtags så som #ok18 og #nokernok for de seneste 14 dage. Anvendelsen af hashtags adskiller sig jo væsentligt fra platform til platform, så det er essentielt at se på ordinære vendinger og ikke kun hashtags i sådan en undersøgelse.

Facebook

Danskernes foretrukne sociale medie, giver gerne et overordnet fingerpeg om hvor tyngden af interesse skal findes. Facebooks algoritme kan jo finde på at skjule indhold for dig, som du kunne være interesseret i. Skal vi måle effekten må vi dog antage at likes, delinger og kommentarer ikke lyver.

Enhedslistens følgere opfordres til at dele denne post, men den er endt som den mest like’de over de sidste 14 dage.

Den mest delte, kommer dog også fra Enhedslisten – her Rosa Lund, som har trukket det gode gamle meme frem fra skuffen: “Undersættelsen” af bunker-scenen fra filmen Der Untergang.

Indlægget der har afstedkommet flest kommentarer er Danske Gymnasieelevers Sammenslutning‘s melding om sammenslutningens holdning til overenskomstforhandlingerne og en usikkerhed om hvorvidt konflikten kan få indflydelse på afholdelse af de kommende eksaminer:

Kommentarer kan dels tolkes som dialog, men kommentarfeltet benyttes ofte til blot at tag’e Facebook-venner, som man ønsker skal læse indlægget.

Instagram

Billed- og videodelingstjenesten har i højere grad taget hashtags til sig, og disse fylder da også mere. Politiske og faglige dialoger er dog sjældnere, så det bliver interessant at se om denne platform kan engagere brugerne.

Billedet der har fået flest likes kommer fra Johanne Schmidt Nielsen (Ø), og relaterer sig ikke direkte til strejke og lockout, men i højere grad til Mette Frederiksen’s (A) reaktion på en kommentar til et indlæg på dennes Facebook-side.

Samme billede er også et af de mest kommenterede, efterfulgt af dette fra en bloggende jordemoder, der deler et billede af sin lønseddel:

Twitter

Her lever den politiske og faglige dialog i høj grad. Twitter lægger traditionelt platform til politikere, journalister, meningsdannere og fodbold-samtaler. Endnu en gang rammer Enhedslisten en nerve. Denne gang er det Tobias Clausen, som står bag et af de mest retweet’ede lockout-tweets:

Staten, regionerne og kommunerne kommunikerer ganske lidt om konflikten på sociale medier. Til gengæld er de ganske vel repræsenteret på mere traditionelle medier.

Ovenstående indlæg er identificeret ud fra dataudtræk på relevante søgetermer fra Overskrift’s lyttetjeneste, i alt godt 22.000 relevante indlæg der nævner strejke, lockout eller overenskomst i perioden 6. til 20. marts 2018.


Abonnenter af Overskrift har adgang til at overvåge omtaler af deres egne brands, direktører, konkurrenter og andre interesser på sociale medier i Danmark. Prøv selv gratis i 14 dage her.


One Comments

  • Jesper

    1. april 2018

    God artikel.

    Det er virkeligt spændende at se den udvikling der er sket de sidste år, med de sociale medier. Og især hvordan de sociale medier bruges til at præge danskernes holdninger.

Comments are closed.