Forstørrelsesglas

Sådan får du bedre søgeresultater – 3 nemme råd

Din værdi af Overskrift kan bl.a. måles på støjniveauet. Irrelevante søgeresultater er støj. Her får du konkrete råd til at skrue ned for støjen og op for de relevante søgeresultater.

Irrelevante resultater er lig med støj. Støj er forvirrende og spild af din tid. Det ønsker vi for alt i verden ikke. Derfor har vi både automatiske og manuelle processer, der sikrer at de data, vi henter til dig er valide, relevante og fra danske kilder.

Processerne overvåges dagligt af vores team og robotter. De optimeres hele tiden, udelukkende for at levere kvalitet til dig hver morgen.

Men ikke nok med det. Som en ekstra personlig service, hjælper vi dig med at søge dybere i resultaterne. Og hvad mener vi så med det?

Du er ekspert i dit fagområde. Vi er eksperter i at finde relevante søgeresultater.

Arbejder du f.eks. med uddannelse, er området (og søgeordet) “uddannelse” meget bredt.

Sammensætter du søgeord, så der kræves flere ord end blot uddannelse – optimeres dine søgeresultater ligeledes.

Måske har du kun brug for resultater, når uddannelse omtales sammen med f.eks. studier, gymnasiet, folkeskolen, efteruddannelse eller kurser.

Hvis du reelt er interesseret i uddannelse relateret til gymnasiet, bør din søgning altså forlænges fra uddannelse til f.eks. +uddannelse +gymnasi*. I skrivende stund, betyder det at du vil få 20-30 relevante resultater i din morgenmail, i stedet for 270-280 resultater hvor 90% støjer.

Står der et plus-tegn (+) foran flere ord i en søgning, betyder det at disse ord alle skal findes, før du får et resultat af søgningen. Stjernen er et jokertegn, der gør at både ord som gymnasie, gymnasium, gymnasiet, gymnasieskoler etc. vil kvalificere et søgeresultat.

Vi hjælper med at tilpasse søgetermer, filtrere irrelevante kildetyper eller enkelt-kilder fra, for at sikrer relevans fra starten af. Det skaber kvalitet.

Dybden i data er nøglen.

Dybden af vores data-mængde (og mængden af kilder, vi henter data fra) gør at vi lynhurtigt finder alt relevant data. Vores kunder siger at vi finder mere relevant indhold, end de øvrige konkurrenter på markedet – det er stolte af.

Vi gør mellem 100.000 og 150.000 nye resultater tilgængeligt for vores kunder hver dag. Det er langt mere, end hvad et helt team af research’ere kan nå, om så de arbejdede i 3 holdskift.

Det gør vi via teknologien – som ligger bag vores robotter. Bredden og dybden i de tilgængelige data hos Overskrift, er også årsagen til at tidligere kunder oftest vender tilbage.

Vi specialiserer os i det danske marked

For dig, der opererer på det danske marked, er dette helt afgørende for kvaliteten og overskueligheden.

Det, at udenlandsk data ikke får plads i vores basis-kildeliste, gør at du kun modtager søgeresultater, hvor ord og søgetermer benyttes i en relevant sammenhæng. Selvfølgelig kan du kan være interesseret i omtale og indhold på engelsk, hvis de har en dansk relation; Danskere i udlandet, eller udlændinge i Danmark kan snildt finde på at omtale dit brand. Med Overskrift er du ikke afhængig af algoritmernes sprogfiltre.

Og hvorfor skaber det kvalitet?

Vælger du en udbyder som henter data fra hele verden, og du kun er interesseret i det danske indhold? Så er du afhængig af automatiske sprog-filtre. Automatiske sprog-filtre som algoritmen bruger til at afgøre om et indlæg er relevant for dig eller ej.

Der er flere grunde til at vi gør alt for at undgå at arbejde med sprogfiltre:

  • De er ikke 100% præcise
  • Danskere skriver nogen gange på engelsk, men det ved sprogfiltret ikke
  • Korte norske tweet’s kan være svære eller umulige at skelne fra danske tweets. Dette problem kan både give norsk støj, men også skjule relevante danske tweets.

Eksempler på dansk-relaterede kilder kan f.eks. være danskere i udlandet, udlændinge i Danmark, eller udlændinge der skriver om Danmark.

2 afgørende grunde til at vi kan levere så god data til dig

For det første vedligeholder vi vores kildeliste både automatisk, men også ved løbende manuelle gennemgange.

Vi holder altså hele tiden øje med informationer for dig. Det skaber gode resultater i din indbakke.

For det andet hjælper vi dig personligt med at udforme dine søgeord, så du undgår de mest almindelige fejl.

En af de klassiske fejl er at søgningerne ikke er tilstrækkeligt udspecificeret på 3-bogstavsforkortelser som anvendes i din dagligdag, men som måske betyde noget helt andet i andre industrier.

Eksempler på forkortelser, der ville skabe støj, hvis ikke vi manuelt validerede dine søgeord:

  • CAD er både forkortelser for Computer Aided Design og er en fællesbetegnelse for software benyttet af produkt-designere og arkitekter. Men CAD er også en forkortelse for Coronary Artery Disease (åreforkalkning/hjertesygdom), men forkortelsen anvendes ofte i danske sammenhænge, eller eksempelvis af danske medicinproducenter. Og du kan sikkert finde flere andre betydninger.
  • DBC er både en forkortelse for Dansk Biblioteks Center men bl.a. også for Danish Bicycle Club
  • DCU anvendes af Dansk Cycle Union såvel som Dansk Camping Union

Er du i tvivl om evt. andre betydninger af forkortelsen, kan Abbreviation Finder være med til at illustrere hvor forkortelsen iøvrigt anvendes.

Der er to tilgange: Kræv at forkortelsen forekommer sammen med et eller flere relevante ord, som må forventes at blive anvendt når hele indlægget er relevant. Eller kræv at evt. irrelevante ord ikke må forekomme. Disse krav kan også kombineres i en søgning, der f.eks. ser således ud:

+DBC +(bibliot* bog bøger) -(cykling cykel cycle union)

Her skal der altså stå DBC og mindst et af søgeordene bog, bøger eller bibliot* skal findes, men hvis blot et af ordene i den sidste parantes findes, ignoreres hele søgeresultatet.

Når vi hjælper dig, er vi meget opmærksomme på om søgningen bliver for specifik eller om den måske gør en antagelse om at udvalgte ord eller forkortelser kun har én betydning. Vi håber du allerede nu har gjort brug af dine første søgeresultater.

Skulle du opleve støj eller er du i tvivl om, hvordan du bedst kan bruge dine resultater, så sidder vi klar til at hjælpe.


Har du brug for hjælp, kan du ringe på

22 15 82 28

eller skrive til info@overskrift.dk.

Vil du også se værdien af mulighederne med digital mediemonitorering, kan du også prøve Overskrifts lyttetjeneste gratis i 14 dage.