Kræv adgang til et arkiv i din digitale mediemonitorering

Ingen ved hvad fremtiden bringer. Hvis du opretter en medieovervågning uden at vide om din overvågning har givet 10, 100 eller 1000 resultater dagen før eller for den sidste måned, kan du heller ikke forudsige om den kommer til at give værdi og indsigt. Skal du have noget at navigere efter, er arkivet dit søkort og kompas.

Brugere af Overskrift har adgang til de sidste 3-4 måneders indhold (i alt ca. 10 millioner indlæg), når en overvågning oprettes. Det er helt essentielt for at opnå tryghed i dit arbejde med digital mediemonitorering.

Uden et arkiv

Har du ikke et arkiv, skal du forberede dig på et par udfordringer:

  1. Du opretter en søgning og afventer det første resultat. Indtil det første resultat lander (og der kan jo godt gå timer eller dage), vil du ofte kunne nå at spørge dig selv om systemet virker, staver du det rigtigt og er alle de relevante kilder med?
  2. Når de første resultater lander er spørgsmålet: Kan du regne med at dine vigtigste kilder er med, hvis der endnu ikke er kommet resultater fra dem?
  3. Har du alle alternative stavemåder med, eller er der f.eks. almindelige forkortelser andre anvender som du ikke har med i min søgning?
  4. Efter en periode med en kørende overvågning tilpasser du den, måske for at sætte dine søgeord i en bestemt kontekst, eller for at udelade resultater der følger et bestemt mønster du har fundet. Virker rettelsen efter hensigten og hvor lang tid går der før du ved det?
  5. Og generelt: Får du nok søgeresultater, misser du noget, søger du så bredt at dine resultater er så irrelevante at meget er “støj”?

Hvis din digitale mediemonitoreringsløsning har et arkiv, kan du afklare alle de ovenstående spørgsmål med det samme når du opretter din søgning. Uden et arkiv, kan der gå ret lang tid før du kan validere at du får det fulde udbytte af din overvågning.

Eksempel: En patientforening

Du er kommunikatør i en patientforening. I har til opgave at tiltrække og fastholde medlemmer og at sikre deres interesser i hverdagen, måske med kurser og andre medlemsfordele. Samtidig er det vigtigt at sundhedsordførere og beslutningstagere kender foreningens formål og i højest mulig grad tager jeres præmisser og prioriteter til sig, når de sætter retning for dialog og lovgivning. Alt det understøttes bl.a. via en digital mediemonitoreringsløsning af høj kvalitet.

Du vil typisk være interesseret i at blive orienteret om alle omtaler af:

  • foreningens navn
  • navne på personer der oftest tegner foreningen udadtil
  • navne på udfordringer og lidelser indenfor foreningens felt (Hjerteforeningen vil f.eks. holde øje med søgninger på hjerteklap, arytmi, blodpropper osv.)
  • politikere og andre beslutningstagere, men også konsulenter indenfor sundhedsområdet fra de forskellige arbejdsgiverorganisationer, og typisk kun når patientforeningens navn eller område i øvrigt nævnes

På nær den første overvågning (patientforeningens navn), er kompleksiteten af søgningerne til at få øje på, og så meget desto mere bliver arkivet relevant. Lad os prøve med 3 hjerte-lidelser: 

Arytmi, hjerteklap og blodpropper (klik og prøv søgningen for at få en idé). Alene ved at tage et kig i arkivet får du et godt billede af den forventede aktivitet.

 

 

Kun med arkivet, er det muligt at identificere andre relevante ord, der anvendes i praksis. Derved kan du let afgøre om de er en del af noget “støj” og skal udelades, eller om de er skal findes som kontekst for fremtidige resultater.

Typiske antagelser – der før eller siden skal møde virkeligheden

Du gør dig en række antagelser når en overvågning oprettes. De mest almindelige er:

  1. Der findes ikke andre stavemåder end den du har valgt
  2. Alle der skriver dine søgeord i deres indhold, mener at ordene betyder det samme som du gør
  3. Din anvendelse af en 3-bogstavsforkortelse er universel
  4. Det kan godt være der kommer lidt flere resultater end forventet, men det kan der jo rettes op på hen ad vejen

Opretter du en søgning uden at trykteste den, ved at lade den møde virkelighedens indhold, risikerer du at din mediemonitorering sender en masse irrelevant indhold ud til interessenterne i din organisation. Mailmodtagernes oplevelse bliver oftere “Systemet virker ikke – frameld mig venligst disse mails” end “Det kan være at det bliver bedre i morgen” – i alle tilfælde en dårlig oplevelse.

For at levere kvalitetsresultater fra første dag, bør du addressere ovenstående inden den første morgenmail rammer, ved at arbejde med:

  1. Andre stavemåder: Søg i arkivet efter alternative stavemåder. Tilføj alternative stavemåder til din overvågning.
  2. Samme betydning: Undersøg resultaterne af din søgning fra arkivet og tilføj enten krav om en specifik kontekst for din søgning, eller frasorter resultater der konsekvent nævner irrelevante ord
  3. Forkortelser: 3-bogstavsforkortelser er ALDRIG universelle. Brug f.eks. abbreviationfinder til at se hvor mange kendte betydninger forkortelsen DTU har og brug den viden til at sætte din kontekst sammen med resultaterne fra arkivet.
  4. For mange resultater: Er i udgangspunktet ikke acceptabelt. Du skal ikke op på mange irrelevante resultater i en morgenmail, før modtagerne anser det som støj og dermed spild af tid. Med indblik i arkivet, HAR du faktisk mulighed for at ramme ret præcist med din første søgning ved brug af stop-ord og tvungen kontekst for dine resultater.

Uden et arkiv er virkeligheden sløret

Forestil dig at du skal oprette bare de 4-6 overvågninger nævnt i eksemplet herover, men at du først får et delvist indblik i hvordan der skrives om dine interesser efter flere timer – eller måske først næste morgen. Mentalt har du allerede skiftet spor og arbejder måske med en helt anden opgave. Det mentale skift tilbage til tilpasning af søgetermer, kontekster og stop-ord for at fjerne støj og tilføre relevans er et unødigt benspænd.

Et af de basale krav til din digitale mediemonitorering må være adgang til et søgbart arkiv – det kan spare dig for utroligt meget tid og giver kvalitet i dine resultater fra begyndelsen.

Hvad gør du så nu?

Herover kan du se hvordan dine søgninger hurtigt blive bedre når du har adgang til det kortsigtede arkiv, som rækker nogle måneder tilbage i tiden. Det kan du selv prøve, gratis og uforpligtende i 14 dage – start her.

Har du brug for at se længere tilbage i tiden – f.eks. for at finde omtalerne af din organisation for de sidste par år, kan Overskrift også være behjælpelig. Kontakt Stefan Bøgh-Andersen (stefan@overskrift.dk eller telefon: 2215 8228) for at finde ud af hvordan.