Tronskiftet sætter tydeligt digitalt aftryk

Danske omtaler på både digitale nyhedsmedier, web generelt samt sociale medier som Facebook, Instagram og X gik, ikke overraskende, amok på dagen for tronskiftet.

Siden Margrethe Alexandrine Þórhildur Ingrid, Hendes Majestæt Dronningen, proklamerede overdragelsen af den danske trone i sin nytårstale, har aktiviteten på digitale og sociale medier omkring tronskiftet talt deres tydelige sprog. Herunder zoomer vi ind på tronskifte-døgnet og timerne omkring.

Bag grafen ligger en tælling af omtaler af de respektive emner (og der er overlap, så flere emner kan sagtens være omtalt i samme indlæg). Omtalerne kommer fra danske digitale og sociale medier, så en omtale kan f.eks. både være fra et online nyhedsmedie eller findes i teksten til et Instagram-opslag taget foran fjernsynet.

Man kan tolke omtale-tællingen på mange måder, men en af de mere bemærkelsesværdige skete på tronskiftedagen, søndag den 14. januar klokken 15.00, hvor statsministeren proklamerede dronningens abdikation og Kong Frederiks indtræden. Netop her steg antallet af omtaler af Kong Frederik betragteligt.

Omtaler op til tronskiftet

Og ser vi på de mest anvendte fraser omkring alle omtaler op til tronskiftet, kan det f.eks. visualiseres således:

Større tekst indikerer flere omtaler i indlæg der nævner tronskiftet eller en af de kongelige – her målt som ordpar siden nytårstalen og frem til kronings-døgnet.

Udover de implicitte kongelige navne, har omtalerne også nævnt Mette Frederiksen ligesom diskussionen om den reviderede status som hofleverandør har være omtalt en hel del.


Vil du selv prøve at arbejde med omtaler for dine interesser, mærkesager eller brands, kan du selv prøve mediemonitorering med den bagvedliggende Overskrift-tjeneste gratis og uforpligtende i 14 dage.

Klik her og prøv