Automatiseret medieovervågning: Hvad du kan bruge det til

Når du sætter en maskine til at holde øje med noget du selv tidligere har holdt øje med, starter du også en tankeproces. Hvad er det rent faktisk du gør, når du “holder øje”? Her kan du læse hvordan du får  værdi af automatiseret medieovervågning på digitale medier. Læs også hvordan du kommer i gang og  arbejder med det i praksis. Så kommer resultaterne automatisk til dig, når du har registreret dine interesser.

Kort fortalt er processen:

  1. Opret en gratis prøvekonto
  2. Opret søgetermer der matcher dine interesser
  3. Følg resultaterne fra din automatiserede medieovervågning og tilpas efter behov

“Manuel medieovervågning”

Det modsatte af automatiseret medieovervågning er manuel medieovervågning, og sker når du med mellemrum foretager søgninger efter dine interesser. Det kan være på Google, Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter eller en af de øvrige platforme hvor dine interesser kunne blive omtalt. Allerede nu kan du måske fornemme at der ligger en hel del arbejde gemt i opgaven og i at sætte det i system.

Før Internettet, gjaldt det om at være god til at skimme papirkilder for at finde omtaler af dine interesser. Antallet af medietyper er vokset og udgivelsesplanen er gået fra en udgivelse pr. døgn til udgivelse hele tiden. Nogen taler også om at vi alle er blevet vores eget medie, der udkommer på flere platforme. Sociale medier har skubbet til begrebet relevans for os alle – og en udgivelse fra en nær ven, et familiemedlem eller en kendis lander i samme feed som nyheder fra de traditionelle medier. Det kunne lyde som om mediemonitorering er blevet mere kompliceret, men det stik modsatte er tilfældet.

Følg teksten

I praksis beder du en anden holde øje for dig, når du går i gang med automatiseret medieovervågning – i stedet for at briefe en person, skal du nu bare “briefe” en maskine. Du skal selvfølgelig gør dig klart hvad du dermed ønsker at følge med i. Fordi mængden af indhold er så omfattende skal du især gøre dig klart hvad du ikke ønsker at følge med i. Det gør sig i endnu højere grad gældende, hvis du har interesse i vendinger der anvendes bredt eller kan have flere betydninger.

Opret en prøvekonto

Alle organisationer kan oprette en gratis konto hos Overskrift, som giver 14 dages prøvetid med alle features. Når du har udfyldt dine informationer i formularen, bliver din konto oprettet. Ud fra de givne informationer opretter vi de første søgetermer, som vi tænker du kunne have interesse i, ud fra hvad du arbejder med og din virksomhed. Kan vi identificere konkurrenter eller specifikke aktuelle sager du kunne tænkes at have interesse i, opretter vi også søgetermer til dét formål. På den måde kan du med det samme se hvordan søgetermer kan sammensættes for at ramme præcist. Jo mere præcis information du angiver ved oprettelsen, jo hurtigere får du mere relevante resultater.

Herefter får du en velkomst-mail med et login, så du kan se hvad der er sat op til dig, og allerede næste morgen kommer din første morgenrapport.

Automatiseret medieovervågning tilpasset dine interesser

Der kan være at vores antagelse om dine interesser, ved oprettelsen af din prøvekonto, ikke har været helt præcis. Når du er logget på kan du selv tilpasse alle dine søgninger og oprette nye, hvis du er nysgerrig efter hvor du kan bruge automatiseret medieovervågning til at finde alt om dine interesser. Vi antager typisk at du vil være interesseret i omtaler af din organisation, måske personer der tegner organisationen udadtil og konkurrenter. Det kan dog også sagtens være at du gerne vil overvåge omtaler af en specifik sager hvor du/I endnu ikke er omtalt, men bare gerne vil underrettes hvis det sker.

For nogen virksomheder og organisationer kan det være af lige så stor værdi IKKE at blive omtalt og vide det – end at blive omtalt.

Søgetips

  • Udbyder I eksempelvis kurser eller uddannelser, kan I godt søge på uddannelse eller kursus. Det vil måske endda give et par relevante resultater. De vil sandsynligvis drukne i støj, fordi søgning på et bredt område giver virkelig mange resultater. Du bør således supplere søgningen med nogle krav om at andre ord eller ordklasser også bør findes. Og ord der optræder i irrelevante indlæg må ikke findes. Udbyder I kurser i ledelse, men får mange resultater om kurser i musik eller fodbold, har du to muligheder:
    • Kræv at ordet uddannelse eller kursus findes, men derudover skal ordet ledelse (og evt. relaterede termer) også findes
    • Kræv at ordet uddannelse eller kursus findes, men at musik og fodbold ikke må være nævnt. Det gør du ved at tilføje stop-ord til din søgning
  • Skriv til os og forklar hvad du er interesseret i at følge med i. Så sikrer vi at dine søgninger frasorterer så meget støj som muligt og fremhæver relevans
  • Vær opmærksom på typiske stavefejl i f.eks. person- eller brand-navne som du gerne vil følge

Følg søgeresultaterne

Hver morgen vil du modtage en e-mail med alle omtaler fra digitale og sociale medier fra det forgangne døgn. I begyndelsen af hver måned modtager du en rapport, der giver et overblik over relevant online aktivitet for hele den sidste måned.

Dine søgninger bliver genopfrisket flere gange i timen. Hvis aktiviteten pludselig skulle stige bemærkelsesværdigt over normalniveauet vil du få en alarm mail og/eller sms. Så kan du tage en kvalificeret beslutning om du bør reagere.


Det er gratis og fuldstændig uforpligtende at skrive sig op til en 14 dages prøveperiode. Vi følger dine resultater og kommer løbende med gode råd undervejs. Skriv dig op til en prøveperiode og start nu