Karen26 tidslinie – sagen om VisitDenmark og barnets far på YouTube

Sagen om den unge danske kvinde Karen som på YouTube søger efter faderen til barnet har skabt overskrifter i både nye og traditionelle medier og blevet diskuteret heftigt.

Ligesom ved TV2Wikigate sagen i foråret, vil jeg her forsøge at beskrive en tidslinie over sagen. Der er sikkert mange andre gode links om sagen, så kommentér endelig hvis du synes der mangler noget. Der kommer jo sikkert også en del reaktioner i de kommende dage her efter afslørering at det var VisitDenmark der stod bag.

Danish Mother Seeking YouTube video:

Torsdag d. 10 september 2009

23:04 Jeg opdager videoen og twitter kort: en slags netdating – på den forkerte side af “date” http://bit.ly/16L4Yc

Videoen sendes via GoViral, som har specialiseret sig i lancering af virale video kampagner.

Jeg poster også videoen på facebook under overskriften “For real?”

Fredag d. 11 september 2009

Twitter. De første anvendelser af “#Karen26” emne-markeringer begynder at dukke op i Twitter indlæg.

22:32: Livlig diskussion på Baby.dk

22:28 EB.dk:  Søger sit barns far på YouTube

Lørdag d. 12 september 2009

Forsiden af den trykte udgave af Ekstra Bladet.

11:48 JP.dk Hvor er min søns far?

12:53 Blog. Inspirationsministeriet om Ny viral sætter danmark på den anden ende... som bl.a. viser australsk viral video fortilfælde med “Are you my man in the jacket”:


13:21 Facebook. Henrik Føhns med diskussioner om videoen

13:40 Blog, Mindjumpers Danish mother seeking (The Father’s Story) laver ironisk video-svar som “faderen” tilbarnet:

14:02: Twitter @MortenSax afslører det er for VisitDenmark

14:59 Blog. Nodes Karen / KarenDK26 – hvem står bag YouTube filmen

15:49 Virkeligheden.dk Why “Danish mother seeking” by KarenDK26 is fiction!

17: jp.dk Er “ung kvinde søger far til barn” et mediestunt?

17:22 Sydsvenskan.se “Helt fel sätt använda sociala medier“, bl.a. interview af Jonas Klit Nielsen (@Mindjumpers) – fra Mindjumpers

21:52 EB.dk: Dybfølt eftersøgning – eller bare et stunt?

Søndag d. 13 september 2009

10:07 JP.dk Afsløret: youtube-mor er skuespiller

10:25 Virkeligheden.dk 6 reasons why “Danish mother seeking” by “KarenDK26? went viral!

10:35 Blog. Podii.dk: Danish Mother Seeking Karen26 bl.a. med endnu et “videosvar”:

11:05 Blog, Nodes: Karen26 / KarenDK26 nu afsløret – bl.a. med billede af Ditte Arnth J og link til hendes skuespiller profil / CV

11:25 Twitter 4nd3rs: Selvsvinget truer – hvem går først meta og analyserer analyserne af #Karen26?

11:46 Blog. Trine-Maria Kristensen (Hovedetpaabloggen): Er det i orden at bruge oprigtighed som genvej til opmærksomhed?

13:00 Aftonbladet.se: Filmen är en bluff

14:31 Blog, Emme: Dansk mor søger far – danske (nye) medier råber på etik Dorte Toft Retweeter

17:42: Pol.dk: Dansker fuppede hele verden med falsk søn

19:00 Tv2 breaker historien om at det er VisitDenmark der står bag dne virale kampagne video. som aftenens hovedhistorie, bl.a. med indslag med Peter Helstrup, reklamebureauet Grey og Dorte Kiilerich

TV2 Større debat på nettet: Er løgn vejen frem for VisitDenmark?19:04 JP.dk: Skattekroner bag fup på YouTube

19:07 Berlingske: Hun fuppede hele verden

19:16 EB.dk Skattekroner bag løgn på YouTube

19:22 Pol.dk: SKRIV Hvad synes du om VisitDenmarks YouTube-reklame?

Blog. AdLand. Svensk blog på engelsk: “Karen” the Danish mother seeking is actually Ditte Arnth

19:42 Wikipedia side om VisitDenmark bliver opdateret for først gang i 9 måneder. En engelsk udgave af en VisitDenmark artikel oprettes ligeledes på Wikipedia

22:30 DR2 TV. Dorte Kiilerich i debat med Poul Madsen fra Ekstra Bladet

22:51: Pol.dk: Forsker kalder fupvideo smagløs

Mandag d. 14 september 2009

01:44 Blog. Patrick Damsted: VisitDenmark tager Danmark ind i den Grey zone

08:28 Blog. Emme. “Jamen, vi har jo ikke noget tøj på!” (eller: 10 ting om VisitDenmarks virale kampagne)

09:09 Berlingske.dk: Raseri over fupreklame og Det skriver verden om fup-videoen

10:15 Den udlandske  ‘social media’ blog Mashable: Danish Woman’s One Night Stand Video Is a Government Hoax

10:28 Pol.dk Fupvideo på YouTube splitter politikerne

10.29 DR.dk Vrede over reklame med enig mor

10.41: Blog. The Garden of Epicurus: The lies of visitdenmark.dk

11.01 Medieblogger: Betyder VisitDenmarks flop, at vi omsider kan blive fri for virale film?

VisitDenmark på egen hjemmeside: Over en million har set viral film på YouTube

VisitDenmark fjerner vidoen fra YouTube: VisitDenmark beklager film på YouTube

Berlingske: Erhvervsminister Lene Espersen: Godt fupvideoen er fjernet

Australsk artikel Danish woman’s one-night stand ‘a hoax’ bliver reddit’et med masser af bruger-kommentarer (via @mygdal)

13:09 PoetsAndPlumbers: Hvad synes du om VisitDenmark, “Danish Mother Seeking”?

13:56 JP.dk Darth Vader, Jeg er din far , August

14:26 Børsen: VisitDenmark mistede modet: video fjernet fra YouTube via BureauBiz, Finn Graversen

Endnu en Danish Mother Seeking parodi: Brooklyn Father Seeking  via Podii

The Denver Egotist: Danes are lame

16:05 Blog. Trine-Maria Kristensen: 5 grunde til at VisitDenmark og Greys kampagne ikke virkede!

17:17 Avisen.dk: VisitDenmark-reklame kan ryge i retten

Blog. Wemind: Problemet med Karen26

21:27: Blog. Social Marketing “rebel” Henriette Weber: En historie i at fejle i den sociale bevidsthed: VisitDenmark og “Karen26”

21:29 Blog: Jonas Smith: Fri sex og nye medier

21:32 Podcast. Kommunikationscast, Peter Andreas om den virale kampagne

Information.dk: Var Karen og August elendig eller genial markedsføring?

Tirsdag d. 15 september 2009

07.45 Go’ morgen Danmark bl.a. Katrine Emme Thielke (@Emme) om VisitDenmarks virale video interviewet af Anders Breinholt (annonceret af @tv2dk)

09:51 MetroXpress: De ældre forstår ikke ‘Karen’

Markedsføring: VisitDenmark forspildte chancen

17.33 Journalisten.dk: Knaldgo’ ligestilling i Danmark

21:25 Blog. Marketear: #Karen26 – the birth or breakdown?

21:59 Blog. Blogsbjerg: Uærlig reklame! Hvor groft!

Adland: No quite done with #Karen26 – this is what what you did wrong Grey and GoViral

New York Times: Danish Video Stirs Outrage

Huffington Post: Denmark; Tourism Ad Pulled Over Promiscuity Charges

Onsdag d. 16. september 2009

Kommunikationsforum, Asger Liebst: Hvad din mor ikke fortalte dig om usikker viralvideo

BBC: Denmark pulls ‘promiscuous’ video

13.10 Blog. Social Hallucinations ved Karim Stoumann: Why “Danish Mother Seeking” campaign failed

16.24 Blog. Standpunkt: Karen26: Billige danske piger og uetisk markedsføring

TV. Fox News i USA tager sagen op: Desperatly Seeking Daddy (via @marks)

Torsdag d. 17 september 2009

YouTube. Karen25 udsat for Der Untergang memet med Hitler:

Fredag d. 18. september 2009

21:00 TV. Ditte Arnth, som spiller Karen, interviewes af Anders Lund Madsen i det nye talkshow, “Det Nye Talkshow”

I den lille uge sagen stod på, blev der diskuteret rigtigt meget i online medier, blogs, twitter etc som det kan se af graferne:

Antal indlæg om Visitdenmark

graf-karen26

Fredag d. 25 september 2005

11:41 Kristian Strand på Journalisten.dk: Filmen der splittede nationen

Sjovt nok stopper direktøren for VisitDenmark, Dorthe Kiilerich, 20 minutter senere og siger op på baggrund af hele sagsforløbet med Karen26 videoen:

12:00 TV2.dk: YouTube-flop: Direktør siger op

12:03 Berlingske.dk: VisitDenmark direktør tavs om sin afsked

12:09 Børsen: Omstridt direktør i VisitDenmark stopper

Ditte Arcth er tilbage i Det Nye Talkshow til forsvar for snæblen på YouTube:

Tirsdag d. 29. september

BureauBiz: Grey København opsiger VisitDenmark og VisitDenmark film var tæt på en succes


Indlæg via Overskrift.dk: Karen26, VisitDenmark, Karen YouTube


15 Comments

Comments are closed.