Hænder der arbejder på en bærbar computer

10 krav til din medieovervågning

Når du undersøger markedet for medieovervågning i Danmark, vil du opleve at der findes en god håndfuld leverandører, som alle siger de er bedre end resten. Men ligesom 72% af alle bilister mener at de kører bedre end gennemsnittet, kan det jo ikke være den objektive sandhed. Og betyder “bedre” det samme for dig som for alle andre?

Selvfølgelig “Nej” – og derfor er det vigtigt at identificere dine egne prioriteter og finde den leverandør, der matcher dem bedst.

Dine behov for medieovervågning – dine prioriteter

Der er nogle grundlæggende krav, som du bør overveje at stille, når du evaluerer værktøjer til medieovervågning:

  1. Dækning og kildeudvælgelse
    Værktøjer kan overvåge et bredt udvalg af kildetyper, herunder online nyheder, sociale medier, blogs, fora, anmeldeles-sites og trykte medier. Som minimum bør dit værktøj give dig mulighed for at tilpasse og vælge specifikke kilder og nøgleord. Hvis trykte medier f.eks. ikke har høj prioritet for dig, kan der måske endda være penge at spare, da disse ofte afregnes pr. forbrug, og mange resultater på en bred søgning kan derfor give en ekstra regning. Det er også vigtigt at du får identificeret must-have kildetyper.

    Er LinkedIn centralt i dit daglige arbejde, eller omtales jeres mærksager oftest her, skal det understøttes af værktøjet. Din fremtidige leverandør skal kunne vise dig kvalitetsresultater, før I begynder et samarbejde.

  2. Realtidsovervågning
    Kravet om realtidsovervågning er afgørende i dagens hurtigt skiftende medielandskab. Værktøjet skal kunne levere opdateringer i realtid, så du kan reagere hurtigt på relevante begivenheder. I mod dette arbejder især de sociale medieplatforme, som i disse år forsøger at begrænse omfang og hastighed hvormed større mængder data kan hentes. Dit behov tilsiger hvilke platforme det er vigtigst at få omtaler fra hurtigst.

    Før et møde eller en demonstration hos din leverandør er det en god idé at finde et frisk opslag, som du vil forvente at værktøjet har fundet når du får demonstrationen. Det rejser også spørgsmålet om der kan søges bagud i tiden – og hvor langt bagud? Nogle værktøjer begynder først at finde indhold udgivet fra det øjeblik din søgning oprettes. Andre giver adgang til et arkiv og kan måske endda give dig resultater flere måneder bagud i tid.

  3. Funktionalitet for filtrering og søgning
    Værktøjet skal give dig mulighed for at filtrere og søge i indholdsdata for at finde de mest relevante oplysninger. Dette inkluderer avancerede søgemuligheder og muligheden for at oprette brugerdefinerede filtre.

    Et nøgleord er aldrig bare et nøgleord, men ofte en kombination af flere ord og udtryk, der sikrer at du modtager feeds af relevante, støjfri resultater. Målet for kvalitet her er ikke at finde mange resultater, men at finde rigtige resultater. Støj i dit feed er spild af tid, og for meget støj gør i bedste fald værktøjet irrelevant og er i værste fald til kilden til tidsspilde.

  4. Analysemuligheder
    Værktøjet indsamler data til dig. Nogle værktøjer giver mulig for at analysere om tonen på tværs af resultater er negativ, neutral eller positiv. Nogle værktøjer tilbyder trendanalyse og benchmarking, der kan hjælpe dig med at forstå og drage konklusioner ud fra de indsamlede data.

    Spørg igen dig selv: Er det en prioritet? Det kan være smart og det kan præsentere en indsigt utrolig lækkert, men er det vigtigt for din kerneopgave, eller er det måske nok at kende til aktivitetsniveauet for dine mærkesager? Benchmarking kan f.eks. være overflødigt, hvis din opgave er at overvåge et enkelt brand eller en enkelt mærkesag.

  5. Brugervenlighed
    Værktøjet skal være brugervenligt og nemt at navigere. Det bør ikke kræve omfattende træning at kunne bruge det effektivt. For mange er den primære indgang til værktøjet den daglige morgenrapport, og de logger derfor sjældent på systemet. Mange arbejder altså med mediemonitorering ved at opsætte deres overvågninger, for derefter blot at skulle tilpasse personnavne på en liste eller modtagere af morgenrapporter et par gange om året. Derfor skal det være simpelt og let at forstå.

    Ved en demonstration af et værktøj, bør du bede om at få vist adgangen til at foretage tilpasninger som disse.

  6. Automatisering
    Automatisering er vigtig for at håndtere store mængder data. Værktøjet bør tilbyde muligheder for automatiske rapporter, varslinger (f.eks. pr. sms eller e-mail) og dataindsamling. Hvis din opgave er at afrapportere KPI’er eller at reagere hurtigt, hvis din mærkesag er på vej til at blive hovedperson i en shitstorm, skal værktøjet holde dig orienteret rettidigt.
  7. Pålidelighed og hastighed
    Værktøjet skal være pålideligt og have en hurtig ydeevne, især når det kommer til realtidsovervågning og datahentning. Du skal selvfølgelig altid kunne logge ind og undersøge dine resultater, men det kan også være en god idé at formulere krav for hvor lang tid der f.eks. må gå fra at en nyhed er offentliggjort på et f.eks. nyhedsmedie eller LinkedIn før den skal findes i dit værktøj.

    Spørg dig selv: Er det for sent at få det at vide 1, 6, 12 eller 24 timer efter udgivelsen af et indlæg der er kritisk overfor direktøren i din organisation?

  8. Kundesupport og træningsressourcer
    Værktøjet skal have en pålidelig kundesupport, der svarer hurtigt og kan hjælpe dig, hvis du har brug for hjælp med opsætning af en søgning eller en potentiel shitstorm er ved at ramme.

    Er det vigtigt at du kan ringe eller skrive og bede om gode råd til en ny emne du vil overvåge? Så skal din fremtidige leverandør af medieovervågning tage telefonen!

  9. Prissætning
    Værktøjets omkostninger skal passe ind i dit budget – det siger sig selv. Vær opmærksom på eventuelle skjulte gebyrer eller urimelige opsigelsesfrister eller bindingsperioder. Har du et fast budget, skal du kræve en løsning der har en fast pris.

    Kan du skifte leverandør hurtigt nok, hvis rammerne for dit budget skifter? Bliver dit budget revideret hvert år, er det måske ikke helt kompatibelt med en binding på 24 (eller flere) måneder hos din leverandør. Længere aftaleperioder kan, på den anden side, give en lavere pris. Vær klar på hvad du kan og vil betale (og hvor længe).

  10. Integration med andre værktøjer
    Større organisationer har typisk et ønske om at data fra alle områder kan indgå i centrale analyser. Det findes der også medieovervågningsværktøjer som understøtter. CRM-systemer eller analyseværktøjer skal måske/måske ikke fodres med de omtaler dit mediemonitoreringsværktøj producerer.

    Gør dig klart om det:
    a) ikke er et behov
    b) kan blive et behov eller om
    c) det skal understøttes fra dag ét
    Er der krav til formater og muligheder for automatisering af processerne?

Det er vigtigt at tage højde for disse krav og rangere dem i forhold til dine prioriteter – nu og fremover. Listen er ikke nødvendigvis udtømmende, og du har muligvis flere punkter der skal være opfyldt for at dit medieovervågningsværktøj giver mening for dig.

Formulér dine prioriteter som spørgsmål, og vær sikker på at de er besvaret før du indgår en aftale. Nogle giver gratis adgang i en prøveperiode, så du selv kan få dyb indsigt i værktøjets styrker og svagheder i forhold til dine prioriteter. Andre tilbyder måske en demonstration, og her skal dine krav og spørgsmål stå knivskarpt på forkant.