Twitter viser sin (storm) styrke i krisesituationer

Twitter fik i dag endnu et gennembrud som kommunikationskanal. Denne gang som kanal for seriøs offentlig kommunikation under den storm, der stadig raser hen over landet, og som slår rekord i vindhastighed.

Både Beredskabsstyrelsen og en hel stribe af de 12 politikredse brugte Twitter til at orientere og rådgive danskerne: Lige fra besked om spærrede broer til de mere alvorlige advarsler om at blive inden døre, fordi det var livsfarligt at gå ud.

Samtidigt havde politiet så travlt med, at tage mod opringninger, at de bad folk om ikke at ringe 112 med mindre der var tale om livsfare. Også pressen blev bedt om ikke at ringe, og det betød at f.x. værterne på DR2 i stedet læste op direkte fra politiets Twitter-beskeder.

Det afspejler det medie-typiske billede, hvor de enkelte institutioner bliver direkte kilder som både medier og borgere kan følge. Tidligere var alle afhængige af, hvad journalisterne på de store medier valgte at bringe.

2013-10-30 17.49.22Stefan Bøgh-Andersen, Overskrift.dk, i TV2 News dagen efter i diskussion om brugen af Twitter og #stormdk i forbindelse med stormen

50 procent flere følgere på dag
De enkelte politikredse sendte stribevis af tweets, og det blev straks belønnet af brugerne. Sydjyllands Politik fik på en dag 1000 nye følgere, hvilket er en unik vækst på 50 % – på en enkelt dag.

Det var kendt at stormen ville ramme Danmark i dag, d. 28. oktober 2013, efter den har raseret England i de foregående dage, men man ved jo ikke hvor eller hvordan den rammer, og i det tilfælde har Twitter virkeligt vist sin værdi som ultrahurtigt nyhedsmedier.

I stedet for at vente til at traditionelle medier som radio, TV og online nyhedssites melder ud om situationen, skader etc., kan man i stedet få direkte og live opdateringer fra kilderne som politiet, beredskabsstyrelsen, DSB etc på Twitter.

I dag har Twitter profiler som @SjylPoliti (Sydjyllands Politi), @FynsPoliti, @omdsb, @BRSdk (Beredskabsstyrelsen) og andre myndigheder løbende og live fortalt og advaret om situationen, f.eks:

 

 

 

 

 

Man kunne vælge at følge hver af de forskellige myndigheders Twitter profiler, men endnu nemmere at følge et fælles hashtag, og hurtigt blev  #stormdk anvendt som fælles tag. I skrivende stund er hashtag’et anvendt mere end 4.000 gange allerede i dag!

Man kan følge tag’et via Twitter, men man kan også følge det via den netop re-lancerede Overskrift.dk site, hvor man bl.a. kan se nyeste tweets, og mest aktive tweeps på http://www.overskrift.dk/hashtag/stormdk
blog-storm-mest-aktive I en krisesituation, som f.eks. stormen, er det jo også altid godt at vide hvor en kritisk situation foregår, og også her er Twitter oplagt idet geo-information kan slås til på tweets (oftes når man twitter fra sin mobile / smartphone). På Danmarkskortet kan man så få et overblik over situationen:

odk2-storm.map
En anden styrke ved Twitter er jo at det mest er “almindelige” mennesker, som kan fortælle om situationen, og hjælpe hinanden.

Trine Nebel har endda nået at skrive et blog-indlæg om hvordan hun fik hjælp fra – hende ukendt @KarinaMimoun – til at hjælpe Trines strandede søn:

 

 

 

 

– – – 0 – – –

Overskrift.dk har i ti år leveret Danmarks bedste sociale medie monitorerings tjeneste, Overblik. Overskrift.dk tracker danske internet medier samt social medier som blogs, fora, Twitter, Facebookog Instagram.